En tur til Lofoten

Forrige fredag hadde vi pakket ferdig Mystery, og tok avsted. I utgangspunktet skulle vi på»overraskelsebesøk» på en annen kant av landet den helgen, men «Olav Digre» får vente til en annen gang.

Jeg hadde ikke tenkt så mye på været, men vi fikk jo plutselig snøvær før vi dro, og skulle over en fjellovergang (flere etterhvert, men de så ikke ut til å være så vanskelige). Været over Dovrefjell om fredagen så ikke særlig lovende ut, så jeg sjekket været for lørdagen, det så ikke så mye bedre ut der. På morgen og formiddag fredag så vi at det skulle være opphold og varmegrader sent på ettermiddagen, noe som passet bra.
Vi fikk stort sett bare veier, men litt vind, var 17 m/s over fjellet.
Vi hadde god tid nordover siden vi dro om fredagen, så ble tid til noen cacher, eget innlegg om det kommer, pluss en del bilder, også av frosken og meg 😀
Vi fant oss etterhvert en overnattingsplass nedenfor Trondheim et sted. Det har blitt mange turer nordover, så vi har funnet oss noen få «yndlingsplasser», men blir alltid noen nye plasser også.
Når vi skulle finne oss et sted andre natten på tur nordover så var vi ikke så kjent.. men man har da kart og andre hjelpemidler for å finne et sted. Vi peilet oss inn på en rasteplass.. og jeg satt med kart for å finne ut når vi nærmet oss. Plutselig så jeg et skilt om x-antall meter til caravan parkering, og sa til Tore at det var rart de hadde det så nært rasteplassen. Det er ikke her da? sa Tore, når vi kjørte forbi parkeringen.. joo, sa jeg og så parkering/rasteplassen forsvinne bak oss… Da var det bare å finne et sted å snu, og kjøre tilbake 😛
Altså, hvem skulle tro at det var parkering og rasteplass på samme sted? Vi fikk oss ihvertfall en god latter, igjen.
Det var en veldig fin parkering nede ved et vann, det kostet i utgangspunktet penger å stå der, men det var nok litt for tidlig i sesongen, det manglet konvoluttene til å ha penger i, var litt ustelt noen steder osv.
Jeg trodde det kom til å komme en del biler utover kvelden men kom bare et par bobiler til.

Vi kjørte videre oppover, fant en og annen cache og plutselig var vi ved fergeleie. Vi var heldige denne gangen også, og fikk bli med fergen som skulle gå ikke så lenge etterpå. Hadde ikke tenkt så mye på fergen denne gangen, men turen gikk greit over.
Var et fantastisk flott vær når vi kom til Lofoten, i forhold til snøværet vi reiste ifra. Det ble litt vind etterhvert, men ikke verre enn at det gikk fint å være ute. Temperaturene var langt over hva jeg var vant til dette året.

Vi fikk noen fine dager sammen med pappa, søsteren min kom over også, med hunden sin 🙂 Kan vel trygt si at det er noen kilo forskjell på de to hundene..

Så tok vi fatt på hjemveien.. og da er jeg heldig, så har fergen nokså tidlig. Den gynget såpass mye at jeg syntes det var passe ubehagelig! Den skulle ikke gjøre det.. nemlig, men heldigvis er det bare en time over. Amanda brydde seg ikke denne gangen heller, hun begynner nesten å bli vant til disse båtturene. Det er ihvertfall greit å vite at hun legger seg å slapper av på fergen.
Amanda har ellers vært som vanlig på hele turen, når vi kom opp til pappa så var det en eneste ting hun skulle gjøre, og det var å inn! Hun snuser ikke, tisser ikke, har ikke tid til noe annet enn å inn. Hun vet veldig godt hvor trappa og døren er også, så er å runde hushjørnene så fort som overhode mulig.
Har veldig «streng» rutine med Amanda på tur i forhold til mat og lufting. Frokost til noenlunde samme tid (tre timers slingringsmonn..), og lufting til hun har vært på do om morgen. Er vel ikke noen gang vi bruker så mye av disse hundeposene som på bobiltur. Jeg tar opp igjen etter Amanda nesten uten unntak, spesielt med tanke på andre som også lufter hunder, eller der vi er litt nærme steder andre går.

På hjemturen syntes vi det var greit å kjøre «langt» første dagen, og heller ta det roligere andre og tredje dag, man bruker utrolig lang tid på å lete etter cacher.
Når vi kom fram til et sted vi syntes passet bra å overnatte fredagen så så vi at vi kunne rekke mega-eventet på Steinkjer om lørdagen om vi ikke «tullet» bort tiden med å cache på forhånd. Et mega-event er et event med over 500 påmeldte på forhånd, så det skal litt til før et event får mega status. Tror dette var det andre i Norge, så det var litt morsomt å signere loggboken på eventet.

Vi fant ut at søndag ikke alltid er riktig dag å besøke en kirke på.. spesielt med tanke på at vi stort sett rusler utenfor eller rundt de.. og etter noen minutter kan det kanskje se litt rart ut. Da er det best å drive med hodelykt etter det har blitt mørkt..

Vi fant også ut at alarmen vi har i bilen reagerer på antibac.. skal si jeg tenkte noen sekunder når alarmen plutselig gikk, til jeg kom på hva vi hadde brukt. Og det er også akkurat for sent å tenke på alarmen utenfor med det samme man har gått ut.. Trøsten er at man husker det en stund etterpå, hele resten av turen for min del.

Bilder..

Fra overnattingsplassen andre natten, som vi kjørte forbi..IMG_3370 (800x533)

SaltfjelletIMG_3392 (800x533)

SaltfjelletIMG_3402 (800x533)

Fergetur mellom Bognes og LødingenIMG_3424 (800x533)

LofotenIMG_3445 (800x533)

En «hemmelig» overnattingsplassIMG_3467 (800x533)

Amanda ligger å drikker..IMG_3489 (800x533)

En merkelig sovestillingIMG_3502 (800x666)

På vekta.. her er beviset, ingen vekt på meg 😛 Flaks traileren kjørte videre før jeg knipset..

DSC_0001 (800x450) (2)

Når man er så liten og yndig som Amanda, får man plass alle stederIMG_20160506_211012 (431x800)

Advertisements

About the Author

Posted by

Kategorier:

Hverdagsblogg

4 kommentarer

Jeg ser i loggene fra Olav Digre at det er mange som ønsker at det skal bli en tradisjon med tilsvarende event (Sarpsborg fyller 1000 år bare én gang, så selve Olav Digre blir det kanskje ikke noe av flere ganger), så dere får kanskje en mulighet igjen 🙂
Herlighet, så nydelige bilder nordfra! Naturen der oppe er så eksotisk for meg som bare ser trær og noen åser på tur, så jeg blir like fascinert hver gang.

Lik

Det hadde jo vært morsomt! 😀

Ja det er nydelig der nord. Vi snakket om det når vi kjørte nordover, og jeg synes det er veldig flott med mye av den naturen, men samtidig så har de ikke den skogen og de fjellene jeg liker best 😛
De har sjøen da.. den har de ikke her, og sjøen på Vestlandet blir ikke den samme, uten at jeg vet hvorfor. Fatter ikke at jeg liker sjøen, som er så redd for å være «på» den 😛

Lik

Man setter mer pris på det man har når man har sett det man ikke har 🙂 Jeg har jo tilgang til havet herfra, og er veldig glad i det, og det er noe spesielt med skogsturer også, ikke minst så er det veldig praktisk å ha et tre å sette seg bak når man må tisse, det har man ikke på fjellet 😉
Det er STOR forskjell på å være VED havet og å være PÅ havet, så jeg er veldig enig med deg 🙂

Ja, vi har jo utrolig mye flott natur de fleste steder i Norge, og det er jo morsomt å oppleve de forskjellige stedene.
Hehe, ja er greit med et tre noen ganger, på fjellet får man bruke øynene godt (eller dårlig..) før man setter seg ned 🙂

Add a Response

Your name, email address, and comment are required. We will not publish your email.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

The following HTML tags can be used in the comment field: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>